söndag 7 mars 2010

Theo´s Hänt i veckan


Usch och fy vilken vecka det här varit. Theo har varit sjuk. Och då menar jag jättesjuk, min lille kille. Måndagen var hyffsad, lite hosta, rossel, slem och feber och jaja tänkte jag ännu en förkylning. Ringde till barnmottagningen och bad om nya recept med astmamedicin till honom. På tisdagsmorgonen när jag kom hem från jobbet ringde jag VC och fick sen tid 14.30 där fick han inhalera ventolin, hade dålig syresättning (endast 83%) fick penicillin mot luftrörskatarr och öroninflammation. Men vi blev remitterade till barnakuten då dom inte fick upp syresättningen mer än till 87%. Väl på akuten så blev det full fart. Mer ventolin inhalerades, betapredtabletter svaldes och prover togs. De röda öronen berodde på febern och inte någon öroninflammation, så penicillinet la vi ner. Framåt kvällen var syresättningen uppe på 97% och de var nöjda med detta pga astman. På nåder fick vi åka hem, doktortn var i valet och kvalet men vi hade ju inte så långt om vi behövde åka in igen.

Väl hemma igen somnade Theo gott, sov bra ända fram till lite efter 04. Sen började han hosta då och då. Men det var inte förräns straxt efter 05 som jag vaknade av att han kippade efter andan. Upp, ge mediciner, lätta dunkningar i ryggen. Sitta upp och sova. Man provar allt i förhoppning att det ska hjälpa. Men inget hjälpte riktigt, det blev bara stundtals bättre. Så ännu en resa till barnakuten en tidig kall morgon. Där var det massor med folk men som tur var prioriterades vi lite pga att det var andningen som var problemet. Mera mediciner, slangar hit och dit, en ledsen liten kille, med krokodiltårar. Min lille bebis som aldrig säger något annars. Noah blev lite skeptisk till vad som hände. Men visste att doktorn skulle hjälpa Theo att andas lite bättre. TImmarna gick, förmiddagen försvann, eftermiddagen kom och Theo var som en trasdocka. Han orkade inte kämpa emot längre utan bara sov och sov och sov. Hans värden och andning blev bättre och vi skulle snart få åka hem. Med mera mediciner. Trötta och medtagna så kom vi hem, Theo somnade. Noah och jag likaså. I hopp om en bättre morgondag.

Nu väntar medicinering var tredje timma och så ytterligare inhalering morgon, middag och kväll. Febernedsättande. Mutor med dryck och andra söta saker.

Inga kommentarer: